jom follow....

Thursday, 18 December 2014

Monolog Nenek Si Bongkok Tiga

Hingga kini aku masih takut dengan pokok pisang....
Malam tadi sebelum tidur, Harith menyanyi sebuah lagu. Lagu tu ialah lagu nenek-nenek si bongkok tiga. Aku pun sama-sama menyanyi dengan Harith. Wife aku senyum je. Demikian, sebelum tidur malam tu, wife aku mengutarakan beberapa soalan.

"Bukan main seronok tadi nyanyi dengan Harith ek?"

"Aii, biasa le.. Kitorang kan best friend. lagipun, kalau nak berkawan dengan anak kena masuk dalam dunia dia. Kita kena ubah watak dewasa kita jadi macam kanak-kanak jugak..", Aku bercakap macam pakar motivasi.

"Actually, abi tahu tak lagu nenek si bongkok tiga tu sebenarnya ada maksud tersirat?", Pertanyaan wife aku membungkam satu misteri.

"Maksud tersirat apa pulak sayg niiii...?", Kening aku mula bertaut persis The Rock sambil buat-buat macam berani.

Aku mula terbayang bait-bait lagu nenek-nenek si bongkok tiga...

Nenek-nenek si bongkok tiga
Siang mengantuk malam berjaga
Mencari cucu dimana ada
Nenek ku kahwin dengan anak raja.

Cucu-cucu tak dapat lari
Nenek tua banyak sakti
Sekarang nenek nak cari ganti
Siapa yang kena dia yang jadi.....

"Cuba perhatikan elok-elok lirik lagu tu.. Lagu tu sebenarnya macam lagu seorang nenek nak wasiatkan saka kat cucu dia tau....!", Kata wife aku bersungguh.

Aku telan air liur bila dengar cerita wife aku tu. Mulut aku melopong. Mula terasa seram. Kemudian, wife aku huraikan satu-persatu lirik lagu nenek si bongkok tiga tu pada tengah-tengah malam begini...

" ~ Nenek-nenek si bongkok tiga bermaksud orang tua yang yang dah uzur..
~ Siang mengantuk malam berjaga, maksudnya orang yang buat kerja malam-malam dengan bantuan jin atau saka peliharaan... ~ Mencari cucu dimana ada, pulak maksudnya orang tua ni mencari cucu dia yang sesuai bagi mewariskan sakanya.. ~ Maksud nenek ku kahwin dengan anak raja pulak, err yang tu sayg tak ingat.. Hihi....!", Wife aku gelak mengekek kecil.

Macam seram pulak bila dengar wife aku ketawa mengekek macam tu pada waktu tengah malam begini.

Kemudian, dia sambung lagi...

" ~ Bait cucu-cucu tak dapat lari pulak bermaksud walau siapa pun cucu nenek tu, dia takkan terlepas. Sebab nenek tu dah aim kepada siapa yang dia nak wariskan saka. ~ Ayat nenek tua banyak sakti pulak maksudnya nenek tu ada banyak sihir yang boleh digunakan dengan bantuan saka yang dia bela. ~ Bait lirik sekarang nenek nak cari ganti pulak maksudnya nenek sedang mencari ganti orang untuk membela dan mewariskan sakanya. ~ Siapa yang kena dia yang jadi tu maksudnya siapa yang jadi pilihan nenek maka dialah yang akan menjadi pewaris saka tu...", Kata wife aku sambil minum air kosong.

Aku telan air liur lagi. Macam seram je la cerita dia ni. Tengah-tengah malam macam ni, dia boleh pulak cerita pasal saka. Kalau sebelum ni aku pernah nampak hantu takde kepala dalam Volkswagon kuning, Pontianak, Tun Mamat kat tepi highway waktu tengah malam. Cerita pasal saka ni betul-betul buat aku susah nak lena malam tu.
Walau apa pun cerita pasal lagu nenek-nenek si bongkok tiga ni, gunakan kebijaksanaan anda untuk menilai...Dengan meminjam ayat DJ KC dalam siaran Misteri Jam 12,

"Jangan terlampau taksub dengan cerita ni, anggapkan ia sebagai satu hiburan sahaja....."

No comments:

Post a Comment