jom follow....

Friday, 26 December 2014

Kembara Umrah #7 : Tak Nampak Kaabah Depan Mata!



"Uiii, banyok sungguh la oghe maghi sini...", Tokwe berseloroh terkejut.

"Hoh laa, memey la.... Ini antara bandar tertua didunia ni, Tokwe...", Aku pun berseloroh juga, maklum la diri tengah jakun tengok MasjidilHaram.

kami meletakkan kasut diluar perkarangan pintu masuk masjid. Ada beberapa orang polis berjaga di perkarangan luar MasjidilHaram. Ketika meletakkan kasut/selipar, dua orang wanita tua memerhatikan kami. Tiba-tiba salah seorang daripada mereka bersuara dalam bahasa yang kami sendiri tak faham dengan disusuli bahasa isyarat.

Dari segi pemahaman bahasa isyarat tu, mereka menyuruh kami bawa bersama kasut/selipar masuk ke dalam masjid.  Katanya, disini orang selalu hilang kasut/selipar. Setelah berbincang sesama kami, kami ambil keputusan untuk membiarkan saja kasut/selipar diluar perkarangan masjid. Lagipun bila difikir-fikir semula siapalah yang hendak mengambil kasut/selipar kami yang dah koyak rabak tu. Tambahan pula disini kan MasjidilHaram, takkanlah ada orang nak mencuri kasut seperti di Malaysia? Makcik-makcik tu kelakar betul, ada ke diorang kata kat sini ada orang nak curi kasut..? Aku gelak dalam hati...!

Dua orang wanita tadi menggeleng-gelengkan kepala. Kami sedekahkan senyuman paling manis dan meminta izin untuk pergi.

Bila dah masuk ke dalam Al-haram, kami perhatikan ramai sangat manusia dari serata pelusuk dunia. Ada orang arab, orang amerika, orang dari afrika, orang dari asia dan macam-macam lagi. Subhanallah, ramainya saudara seagama kita kat sini.

Aku masih melopong melihat situasi dan keadaan sekitar masjidilharam. tiba-tiba, kawan-kawan semua keluarkan kamera dan telefon pintar masing-masing untuk mengambil gambar sekitar masjidilharam dan Kaabah.

"Subhanallah, cantiknya Kaabah!", Kata diorang serentak dengan tiba-tiba.

"Kaabah? Mana?Aku tak nampak pun...!", Aku mula menggelabah.

"Biar betul tak nampak, mamat ni..? Besar Kaabah tu, takkan tak nampak?", Diorang pelik.

Kerani pakistan Mr. Nassir datang dari belakang, kemudian dia tepuk bahu. Dia tarik tangan aku pergi ke satu kawasan lapang dekat dengan tangga yang diatasnya ada lampu hijau. Disitu, baru aku nampak Kaabah tersergam teguh berdiri.

Nassir kata tadi aku tak nampak sebab aku berdiri kat belakang tiang besar. Tiang tu menghalang pandangan aku daripada nampak Kaabah.

Semua orang tersenyum. Semua dah bersedia nak memulakan ibadah tawaf....


Thursday, 18 December 2014

Monolog Nenek Si Bongkok Tiga

Hingga kini aku masih takut dengan pokok pisang....
Malam tadi sebelum tidur, Harith menyanyi sebuah lagu. Lagu tu ialah lagu nenek-nenek si bongkok tiga. Aku pun sama-sama menyanyi dengan Harith. Wife aku senyum je. Demikian, sebelum tidur malam tu, wife aku mengutarakan beberapa soalan.

"Bukan main seronok tadi nyanyi dengan Harith ek?"

"Aii, biasa le.. Kitorang kan best friend. lagipun, kalau nak berkawan dengan anak kena masuk dalam dunia dia. Kita kena ubah watak dewasa kita jadi macam kanak-kanak jugak..", Aku bercakap macam pakar motivasi.

"Actually, abi tahu tak lagu nenek si bongkok tiga tu sebenarnya ada maksud tersirat?", Pertanyaan wife aku membungkam satu misteri.

"Maksud tersirat apa pulak sayg niiii...?", Kening aku mula bertaut persis The Rock sambil buat-buat macam berani.

Aku mula terbayang bait-bait lagu nenek-nenek si bongkok tiga...

Nenek-nenek si bongkok tiga
Siang mengantuk malam berjaga
Mencari cucu dimana ada
Nenek ku kahwin dengan anak raja.

Cucu-cucu tak dapat lari
Nenek tua banyak sakti
Sekarang nenek nak cari ganti
Siapa yang kena dia yang jadi.....

"Cuba perhatikan elok-elok lirik lagu tu.. Lagu tu sebenarnya macam lagu seorang nenek nak wasiatkan saka kat cucu dia tau....!", Kata wife aku bersungguh.

Aku telan air liur bila dengar cerita wife aku tu. Mulut aku melopong. Mula terasa seram. Kemudian, wife aku huraikan satu-persatu lirik lagu nenek si bongkok tiga tu pada tengah-tengah malam begini...

" ~ Nenek-nenek si bongkok tiga bermaksud orang tua yang yang dah uzur..
~ Siang mengantuk malam berjaga, maksudnya orang yang buat kerja malam-malam dengan bantuan jin atau saka peliharaan... ~ Mencari cucu dimana ada, pulak maksudnya orang tua ni mencari cucu dia yang sesuai bagi mewariskan sakanya.. ~ Maksud nenek ku kahwin dengan anak raja pulak, err yang tu sayg tak ingat.. Hihi....!", Wife aku gelak mengekek kecil.

Macam seram pulak bila dengar wife aku ketawa mengekek macam tu pada waktu tengah malam begini.

Kemudian, dia sambung lagi...

" ~ Bait cucu-cucu tak dapat lari pulak bermaksud walau siapa pun cucu nenek tu, dia takkan terlepas. Sebab nenek tu dah aim kepada siapa yang dia nak wariskan saka. ~ Ayat nenek tua banyak sakti pulak maksudnya nenek tu ada banyak sihir yang boleh digunakan dengan bantuan saka yang dia bela. ~ Bait lirik sekarang nenek nak cari ganti pulak maksudnya nenek sedang mencari ganti orang untuk membela dan mewariskan sakanya. ~ Siapa yang kena dia yang jadi tu maksudnya siapa yang jadi pilihan nenek maka dialah yang akan menjadi pewaris saka tu...", Kata wife aku sambil minum air kosong.

Aku telan air liur lagi. Macam seram je la cerita dia ni. Tengah-tengah malam macam ni, dia boleh pulak cerita pasal saka. Kalau sebelum ni aku pernah nampak hantu takde kepala dalam Volkswagon kuning, Pontianak, Tun Mamat kat tepi highway waktu tengah malam. Cerita pasal saka ni betul-betul buat aku susah nak lena malam tu.
Walau apa pun cerita pasal lagu nenek-nenek si bongkok tiga ni, gunakan kebijaksanaan anda untuk menilai...Dengan meminjam ayat DJ KC dalam siaran Misteri Jam 12,

"Jangan terlampau taksub dengan cerita ni, anggapkan ia sebagai satu hiburan sahaja....."

Monday, 15 December 2014

Kembara Umrah #6 : "Jaga Semayang Kamu, Yeop."

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Sebelum berkelana kerja kat Arab saudi dulu, aku sempat balik kampung. Lepas berjemaah sembahyang Isyak, aku lepak dengan Tok Imam Tua masjid kampung aku kat Padang Rengas. Aku cerita dengan dia yang aku nak pergi kerja kat Arab lepas tu kalau ada rezeki nak buat umrah dengan haji sekali time kerja tu nanti.

"Kamu, kalau dah kroje kat tempat orang tu, jaga semayang! Kat sana tak sama macam kat sini. Suasana tempat deme tu lain...", Tok Imam memberikan sepatah dua kata buat pembuka bicara.

"Okay, Tok....", Kata aku sambil kepala melangut tengok cicak besar macam cicak tokek kat atas siling  masjid.

"Woiii, oghang tengah bercakap dengan kamu! Yang kamu menung tengok cicak tu pasey apa?!", Tok Imam tiba-tiba sergah

Aiseh, Tok Imam dah hangin pulak dah. Ingatkan bila tua-tua ni kurang le garang dia tu. Mujur masa dia tengah cakap tadi aku tak main Facebook kat telefon, kalau tak naya je  kena campak telefon tu keluar ikut tingkap masjid. Mungkin dia tak puas hati sebab aku tak bagi perhatian pada apa yang dia pesan.

"Sorry la Tok, mana pernah keme nengok cicak sebesor itu.. Kat Kolumpo takde cicak beso-beso macam ni.... Hihi!", Satu sengihan manis terukir dibibir aku buat penambat hati Tok Imam Tua.

"Udah le tu,yeop... Tadi kamu kabor nanti nak pergi umrah nanti kan masa kroje disana? Sebelum tu, Tok nak tanya kamu... Kamu faham ke umrah tu apa?", Pertanyaan Tok Imam membuatkan aku ketawa kuat dalam masjid.

"Hahahaha...!!! Tokkk.. Tokkk.... Apa punya soalan la Tok ni.. Umrah tu pergi ke Makkah la,Tok...!", Aku jawab sambil sambung ketawa dengan tangan menepuk-nepuk karpet masjid.

Tok Imam senyum dengan kepala menggeleng. Aku berhenti ketawa. Aku pandang lubang hidung Tok Imam yang kembang-kempis menampakkan beberapa helai bulu hidung beruban terkeluar.

"Aiii.... Salah ke jawapan saya, Tok?"

"Jawapan kamu idok le salah, tapi koghang tepat...", Tok Imam memberikan senyuman misteri.

"Habis tu apa, Tok?", Aku mula confuse dengan senyuman misteri Tok Imam Tua.

"Umrah tu maksudnya mengunjungi Baitullah Al-Haram dalam MasjidilHaram kat Makkah di Arab Saudi..."

"Lohhh... Tok, betoi la jawapan keme tadi, Tok...", Aku mencelah.

"Jawapan kamu kata tadi cuma pergi Makkah.. Kamu tak kata pun berkunjung ke Baitullah Al-Haram...", Tok Imam cakap lagi.

Bila difikir-fikir balik, rasanya jawapan yang tok Imam Tua bagi tu adalah satu definisi tepat dan menepati maksud. Baru aku faham sebenarnya maksud umrah.

"Anoy, hang nak pi makan-makan dulu tak?", Suara Khairul mematikan lamunan aku yang sedang berdiri dihadapan pintu masuk MasjidilHaram.

"Eh, tak la kot.. lepas settle umrah dengan semayang Jumaat kejap lagi la kot...", Aku tersengih sambil membetulkan kain ihram kat bahu.

"Kalau macam tu, jom kita masuk masjid, lepas tu kita buat umrah...", Omar memberikan cadangan.

Macam tak percaya sekarang ni kaki dah melangkah masuk ke MasjidilHaram....

Tuesday, 9 December 2014

Kembara Umrah #5 : Mencari Tempat Letak Kereta Di Bandar Makkah

Jalanraya di Makkah yang sesak dan bingit dengan bunyi hon kenderaan. Membunyikan hon di Arab Saudi adalah amalan biasa ketika jalanraya sedang sesak ataupun disimpang lampu isyarat yang masih merah..!
Bila tayar kereta menjejakkan bunganya di bumi Kota Makkah, secara automatik hati ni yang tadinya berdebar terus jadi tenang sangat-sangat. Udara di Makkah tidaklah sesegar di kampung kerana di Makkah tidak ada banyak pokok yang menghijau seperti apa yang terdapat di Hutan Royal Belum. Keadaan Kota Makkah kini sedang berubah wajah. Banyak kren dan jentera sedang melakukan kerja pengubahsuaian MasjidilHaram.

Kami sampai Makkah masa itu pada jam 5.45 pagi. Bandar Makkah memang terkenal dengan kesibukan dan kesesakannya. Ada banyak kereta, lori barang, trak pick-up, bas ekspres dan pejalan kaki yang melintas sesuka hati.

"Adnan, you may park your car here...!", Kerani Pakistan memberikan arahan.

Aku tengok keliling. Ini kat depan pasar, sebelah depan sikit tu ada stesen bas. Biar betul mamat Pakistan ni suruh letak kereta kat sini? Ditepi jalan utama ni?

"Are you really sure, we can park here, Nassir?", Aku mula was-was.

"Everytime performing umrah, I park my car here.. Don't worry brother. It safe here. Many people around here. Nobody will take our car.. Just go and park there...", Nassir bercakap dalam bahasa inggeris dengan telo pakistan dengan penuh rasa yakin.

Melihatkan wajah serius Nassir yang penuh keyakinan dengan kening bertaut, kami pun meletakkan kereta kami dihadapan lot-lot kedai atau pasar yang berhampiran dengan masjidilHaram. Semasa keluar dari kereta, semua mata yang lalu lalang dikawasan itu memandang kami dengan perasaan hairan. Aku mula rasa tak sedap hati dengan cara orang yang lalu lalang memandang. Ah, dalam hati aku cakap,

"Tawakkal je la dengan Allah SWT. Dia lagi Maha Mengetahui apa yang kita tak tahu."

5.50 AM ~ Sekitar kawasan luar MasjidilHaram.


Berjalan kaki ke MasjidilHaram dari tempat parking tu cuma 5-6 minit lebih kurang. Ramai betul orang keluar masuk MasjidilHaram. Tak putus-putus manusia solat dalam masjid ni. Subhanallah! Kalaulah masjid kat Malaysia macam ni kan seronok..?

Tempat menyimpan barang/beg diluar kawasan Masjid Al-haram

Serius cakap, selama aku tinggal kat Arab Saudi cuma dekat Kota Makkah dan sekitar Madinah saja aku dapat tengok awan bergulung macam ni. Kat tempat lain, bila dongak ke atas, yang ada hanya langit membiru sahaja dan tiada awan.
Langkah kaki kami makin laju menuju ke tempat yang menjadi matlamat setiap umat Islam bila berada di bumi Makkah ini....

~ end of part 5 ~

To be continued...

Monday, 8 December 2014

3 Kurniaan Allah SWT Kepada Ibu Mengandung

Isteri saya suka sangat tengok rama-rama semasa beliau mengandung anak sulung kami....
Aku saja nak share dengan kawan-kawan semua, lebih-lebih lagi yang terdiri daripada kaum Hawa. Artikel ataupun entry kali ni juga bukanlah untuk kaum 'Hawa Jadian'. Jadi, kalau rasa diri anda ialah spesies kaum 'Hawa Jadian' anda masih boleh membaca tapi lepas tu kembalilah menjadi lelaki sejati. :)

Entry kali ni nak share pasal kurniaan Allah SWT kepada ibu-ibu yang mengandung. Ada 3 kurniaan Allah SWT kepada ibu mengandung, iaitu :

PERTAMA :

Wanita hamil yang solat 2 rakaat adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil kerana janin turut bersama ibunya solat, mendengar bacaan dan sujud bersama.

KEDUA

Allah SWT mencatatkan pahala bagi wanita yang mulai sakit hendak bersalin seperti orang yang berjihad di jalan Allah SWT.

KETIGA

Allah SWT mengurniakan satu pahala haji pada setiap kesakitan urat wanita yang bersalin serta pahala 70 tahun solat dan puasa.

Entry ni mungkin macam pendek tapi kalau kita panjangkan dengan share kepada orang lain, maka semua wanita dan ibu-ibu yang mengandung diluar sana akan dapat tahu apa yang terkandung dalam kurniaan Allah SWT sepanjang 9 bulan 10 hari bayi didalam rahim mereka. Selain tu, kita pun dapat pahala sama.. :)

Sumber : Majalah SOLUSI

Wednesday, 3 December 2014

Cerita Disebalik Hari Jadi..

Apa yang seronok sangat dengan "Happy Birthday"?
Sebelum tidur malam tadi, isteri aku menyuarakan satu soalan berbentuk perhatian. Soalan beliau berbunyi begini,

"Awak tahu tak bulan April dengan Mei ni hari apa?"

"Bulan Mei dengan April ada banyak hari, hari apa yang awak nak saya tahu?", Soalan berbalas dengan soalan.

"Ish, awak ni... Bulan April ni kan birthday kita berdua! Bulan Mei tu pulak kan ke birthday Harith...! Takkan tu pun tak ingat?", Dia memandang dengan kening bertaut serta mulut sedikit memuncung.

Aku masih terkebil-kebil dengan senyuman manis terukir dibibir sambil menepuk Harith supaya dia tidur.

Sebenarnya sepanjang hidup, aku jarang nak ingat pasal hari jadi. Masa kecil-kecil dulu, kehidupan aku satu family tidaklah sesenang orang lain untuk mengingat apatah lagi nak meraikan tarikh yang dianggap istimewa bagi kebanyakan orang.

Masa kecil dulu yakni zaman sebelum akil baligh, kawan-kawan sepermainan pun tak kisah pasal hari jadi.  Walaupun tanpa hari jadi, kehidupan zaman kanak-kanak kami tetap gemilang dan seronok dengan permainan seperti main getah zero point, bermain guli, bermain teng-teng, main konda-kondi, bermain roundest dan menangkap ikan didalam longkang!

Aku cuma tahu tarikh lahir semasa kawan-kawan perempuan minta tuliskan biodata dalam buku mereka. Masa tu bertukar-tukar biodata amat popular dikalangan mereka yang membesar dalam tahun 90-an. Disebabkan nak tahu tarikh lahir demi buku biodata budak perempuan yang konon-konon hot masa tu, habis aku selongkar fail-fail dalam beg hitam ayah untuk mencari tarikh lahir dalam sijil beranak. Bukan tak mahu tanya pada emak, sebenarnya segan sebab nanti emak mesti tanya banyak. Malu la kalau aku kata cari sijil beranak semata-mata nak tahu tarikh lahir sebab nak tulis dalam buku biodata budak perempuan!

Selepas daripada tu, aku tak pernah ambil kisah pun pasal hari lahir. Pernah sekali emak adakan majlis happy birthday, jemput kawan-kawan datang ke rumah, tiup lilin dan dapat hadiah keretapi hitam. Itu antara memori yang tersimpan hingga hari ni.

Rasanya lelaki lain pun ada yang tak kisah sangat pasal hari lahir. Tarikh yang pada orang perempuan dianggap keramat tapi pada lelaki tidak ada apa istimewanya.. Aku tak kisah sangat dengan tarikh-tarikh yang dianggap istimewa. Isteri aku dengan emak aku mempunyai minat yang sama iaitu mengingati tarikh. semua tarikh mereka akan ingat. Dan, mereka memang kamceng....

Pada hari lahir aku tahun lepas, isteri aku tak masak makanan istimewa seperti mana kebiasaannya. Dia cuma masak sawi rebus, ikan pekasam goreng dengan telur dadar. Bila buka tudung saji, aku senyum je. Sikit pun tak rasa kecil hati.
Aku tahu dia prihatin dan ambil berat soal kesihatan sebab masa tu aku baru lepas susah nak bernafas. Bila berjumpa dengan doktor, doktor beritahu takde apa-apa cuma perlu banyak berehat.

Waktu nak tidur malam tu, sambil menepuk Harith, dia berbicara beberapa baris ayat penyata. Kata dia,

"Saya mintak maaf sebab tak masakkan lauk-lauk favourite awak siang tadi sempena birthday awak hari ni. Saya bukan tak nak masak tapi lauk yang awak suka makan tu semua ada minyak dengan kolestrol..! Awak tahu kan saya sayang awak? Kalau awak mati dulu siapa yang nak jaga saya dengan anak-anak nanti....?"

Aku terkedu sekejap, rasa tersentuh hati pulak bila dia sebut kalau aku mati dulu nanti siapa nak jaga dia dengan anak-anak kelak.
Apa-apa pun, sebenarnya jauh dilubuk hati ini, aku pun berkata,

"Sayg, sebenarnya Abi pun sayang sangat-sangat kat Sayg.. Dari pertemuan kita yang pertama dulu hingga ke hari ni, kasih sayang ni tak pernah kurang walau sedikit pun, sumpah!"

Tapi, aku tak meluahkannya dengan perkataan. Dah 5 tahun hidup bersama, dia tahu aku macam mana...!

Monday, 1 December 2014

Kembara Umrah #4 : "Umrah good, anta fisabilillah...!"

Dari bandar Sabya, Jizan.. Perjalanan dah hampir ke 'terminal' Makkah.
Kembara diteruskan lagi. Perjalanan dari Yalamlam ke Kota Makkah adalah dalam 89 KM. Sepanjang perjalanan didalam kereta, kami bertahmid melaung kebesaran Illahi. Dan, semasa dalam bermusafir tu aku tak henti-henti berdoa supaya raya tahun tu aku dapat balik beraya di Malaysia. Mana syok beraya di perantauan bertemankan padang pasir. Kat Malaysia, tunang tersayang (kini isteri) sedang menanti...

Perjalanan mengambil masa lebih kurang satu jam setengah. kebetulan, masa tu waktu Subuh dah masuk. Kami mengambil keputusan untuk solat jemaah di masjid/madrasah yang ada. Untuk pengetahuan anda, setiap 500 meter sepanjang jalan akan ada satu madrasah. Jadi, tak susah nak cari tempat untuk solat jemaah kat tanah arab ni.

Selesai solat Subuh, datang dua orang lelaki arab yang merupakan jemaah kat madrasah tu menyapa. Dia kata,

"Umrah good, anta fisabilillah...!", Mereka bersalam dengan kami kemudian mereka pergi.

Aku senyum je.

Dalam dada ni, terkandung 1001 rasa. Gembira sebab Allah SWT pilih jadi tetamu Dia, seronok dan tak sabar nak menatap Kaabah kat depan mata. Teringat suatu masa dulu, masa dengar tazkirah kat masjid. Ustaz kata,

"Beruntunglah mereka yang tawaf di Kaabah. Kaabah diakhirat nanti takkan bergerak seinci walau dipaksa malaikat selagi orang yang pernah tawaf mengelilinginya masih berada didalam neraka. Kemudian, Kaabah akan membawa bersama-sama orang yang pernah mengelilinginya masuk ke dalam syurga dan lepaslah dia dari azab api neraka..." 

Lebih kurang macam tu la apa yang masih terngiang-ngiang kat telinga aku tentang apa yang ustaz tu bagitahu semasa dalam tazkirah. Hati ni mula rasa gemuruh nak masuk Kota Makkah. Kawan-kawan yang lain pun semua muka nervous.. Ya Rabbi, terimalah segala ibadah kami semua..

~ End of part 4 ~

To be continued...